Lakatos Ervin (1933-2024)

Lakatos Ervin okl. mérnök, gazdasági mérnök, ingatlanszakértő a magyar építőipar nemzetközileg is elismert személyisége, mérnök generációk tanítómestere, akinek egész pályája szorosan kötődik az alagút- elsősorban a metróépítéshez. 1956 évi pályakezdésétől 25 éven át a KÉV-Metró Vállalatnál dolgozott, műszakvezető mérnök, építésvezető, főépítésvezető és főmérnök beosztásokban. Ebben időszakban a budapesti 2-es, kelet-nyugati metróvonalának mélyvezetésű vonalszakaszainál és az állomások építésénél lett meghatározó személyiség. Vezetői, irányítói és csapatépítői tevékenysége mellett részt vett számos új műszaki megoldás, újítás, találmány kidolgozásában és megvalósításában. Nálunk nem vált be a Szovjetunióból származó alagútépítő pajzs.  Az ő részvételével és irányításával fejlesztették ki az ún. „Budapest típusú” pajzsot és a kapcsolódó vonalalagút-építési technológiát, amelyet később sikerrel adaptáltak és alkalmaztak Indiában a Calcuttai metró építésénél is. Ezért a fejlesztési tevékenységéért Lakatos Ervin és csapata 1978-ban Állami Díj kitüntetésben részesült. 1981-től 1992-ig a Hídépítő Vállalat igazgatója, majd vezérigazgatója lett. Vezetésével ez a vállalat is egyre jelentősebb szerepet kapott a 3-as észak-déli metróvonal, Váci úti kéregalatti szakaszának építésében. Tevékenyen részt vett egy új építési, az úgynevezett kéregpakettes eljárás kidolgozásában és bevezetésében. Az állomási és vonalalaguti szerkezeteknél egyaránt bevált ez az előregyártás lehetőségeit is kihasználó módszer. Ugyancsak vezetése alatt végezték az 1-es metróvonal, a „kisföldalatti” külső Andrássy út alatti szakaszának felújítását. 1992-ben átmenetileg megvált az alagútépítéstől, előbb az EXPO’96 Kft. vezérigazgatójaként, majd a STRABAG Hungária Rt. vezérigazgatójaként nagy közlekedési infrastrukturális beruházások megvalósításában tevékenykedett. A 2000-es évek elejétől már, mint aktív nyugdíjas, visszatért az alagutak világába. Szakértőként, tanácsadóként ismét hasznosította kivételes szaktudását. Ellenőrizte a 2-es metró felújítási, szigetelési és pályaépítési munkáit, majd a 4-es Metró Projektvezetői Tanácsadó Testületének tagjaként szakértő volt a projekt előkészítésében. Az építő pajzsok megindulásától az állomások és vonalalagutak csatlakozásával kapcsolatos szakértői munkát végzett. Külföldön is több helyen irányított alagútépítéssel összefüggő, elsősorban betanítási munkákat, így például Belgrádban, Prágában és Calcuttában. Egész pályafutása során aktív szerepet vállalt szakmai közéleti tevékenységben, így például a Közlekedéstudományi Egyesület Alagútépítési és Mélyalapozási szakosztályának vezetőségében. A budapesti metróépítés második, „nagy generációjának” kiemelkedő alakja volt.