Széchy Károly (1903-1972)

Mérnöki oklevelét a budapesti Magyar Királyi József Műegyetemen kapta 1926-ban. Később jogi és műszaki doktorátust is szerzett. 1927–1928 között ösztöndíjasként Londonban az University College-on tanult. Hazatérve tanársegéd lett a budapesti Műegyetemen. 1932-ben került a Kereskedelmi és Közlekedésügyi Minisztérium hídosztályára, így a korszak nagy hídépítéseinek részese lett. Részt vett a Margit híd 1935-37. évi kiszélesítésében, a mai Petőfi híd tervezésében és építésében. 1939-1943 között ő készítette el az Árpád híd terveit és felügyelte annak építését. A második világháborút követően a romba döntött hidak újjáépítésében is jelentős szerepet vállalt. Részt vett a Kossuth híd felépítésében, de más magyarországi hidak újjáépítésénél is ott volt, mint szervező és műszaki vezető. 1949-től a Budapesti Műszaki Egyetem meghívott előadója lett. 1950. szeptember 17-én a Minisztertanács határozott a földalatti gyorsvasút építéséről, és Széchy Károlyt kinevezték a Földalatti Vasút Beruházási Vállalat vezérigazgatójának. 1950-1953 között a budapesti metró építésének előkészítésén és annak megindításán dolgozott, itt elsősorban a fontos talajmechanikai és vízvizsgálati feladatokat végezte. Nagy odaadással működött közre a döntéshozók és a közvélemény formálásában. Sajtóban, rádióban adott közérthető és szakszerű nyilatkozatai is támogatták a metróépítés ügyét. A túltervezett első ötéves terv következtében a gazdasági problémák megnövekedtek, kihatásaként a metró építésének leállítása is bizonyossá vált. Széchy kedélybeteg lett. Megkísérelte Rákosi Mátyást is meggyőzni, hogy szükséges a munkálatok folytatása. Karácsony és újév között kapott időpontot. Hívő ember lévén templomban gyónt, áldozott, elköszönt a családjától, így ment az Akadémia utcai pártközpontba. Csak annyit tudott elérni, hogy a talajsüllyedés megakadályozása érdekében a félbe maradt részeket lezárhatják. Az 1954-es népgazdasági tervben már nem szerepelt a metró. Széchy visszatért a Műegyetemre, ahol 1957-től a Geotechnika tanszéket irányította.

Széchy Károlyban az alagútépítés nemzetközileg elismert szakemberét, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagját tisztelhetjük. Mindig hűséges maradt az alagút, a metró világához, még halála is oda köti, hiszen a metró Déli pályaudvari befejező szakaszának építése közben, az ottani munkahelyen kapott halálos szívinfarktust.